2023-2022
MARI KANASAAR „SILUETID“
10.05-10.06 Sammassaalis
Kolmapäeval, 10. mail kell 17.00 avatakse Endla Teatrigalerii Sammassaalis Mari Kanasaare näitus „Siluetid“. Näitus jääb avatuks kuni 10. juunini 2023.Eesti Riikliku Kunstiinstituudi moesuuna vilistlane Mari Kanasaar (1937-2022) töötas moeajakirja Siluett (1958–1992) toimetuses ligi 30 aastat, aidates koostada ja küljendada hiigelsuure tiraažiga perioodikaväljaande numbreid. Moetarbija nõudis nii näpunäiteid kui ka lõikelehti, mille järgi rõivaid õmmelda ning neli korda aastas ilmunud eesti- ja venekeelsed ajakirjanumbrid kadusid müügilettidelt välgukiirusel. „Latt oli kõrgel, moeinfo, mida jahtisime ja jagasime, pidi tulema moemaailma tipust“ – nii on läbimõeldud kujundusega moelehekülgi illustreerinud ja tekste kirjutanud Mari meenutanud. Tema õnneks hakkasid 60ndatel puhuma pisut vabamad tuuled ning erialane töö pakkus loomeinimestele põnevaid väljakutseid.
Nooruslikult hoogsa joonistuslaadiga Mari oli üks kunstnik-toimetajatest, kes pani paika temaatika ja oli stilistiks mudelite pildistamisel. Abiks olid ka tehnilised ja keeletoimetajad ning peatoimetaja, kes „oma kiiksusid sisse toppis“. Ühiselt valiti välja fotod ning sobitati paika pildid ja tekstid. „Meie, Silueti tegijad, tundsime ennast nagu spioonid vaenlase tagalas, kogu aeg oli oht midagi valesti teha,“ tavatses Mari tõdeda. Teatavasti olid keelatud nii ususümbolid kui ka paljastatud ihu ning sõjaeelse Eesti vabariigi lipuvärvid, aga ka harkisjalgsed poosid, miniseelikud ja naiste pükskostüümid, mis rahvusvahelise moe eeskujul moelehekülgedele kippusid. Peagi lubati mänguhimulisel noortemoel püünele astuda.
Mari tähelepanekute kohaselt olid antikvariaadist saadud Vogue’id ja muudki väljaanded (L’Officiel, Linea Italiana, Le Jardin des Modes, aga ka mõned Rootsi moe- ja naisteajakirjad) 60.–70. aastatel piisavalt harivad ning võimaldasid pilguheitu kaasaegsesse kunsti ja kirjandusse. „Teravdatud tähelepanu korral võis uudne lõige või kangamotiiv omandada sootuks uue mõõtme ning edastada
sõnumeid sellistest moodsatest kunstisuundadest nagu op ja pop,“ on ta perioodi mõtestanud. Abstraktseid mustreid ja tukaga soenguid (sh ka poisipead) nähti ajakirjades tunduvalt varem, kui nende avaldamiseks ametlik nõusolek anti. Lisaks silmaringi avardumisele elavnes nii mõnegi moetudengi või -kunstniku joonistuslaad.
Mari sõnul soovis ta tabada moodi vastavalt ajavaimule ehk Zeitgeist’ile ning mõista ka neid (topelt)tähendusi, mis kaasnesid vaba maailma infoväljaga. Et kunstiajaloo loengud lõppesid enne impressioniste ja ekspressionismi ning kubismi (konstruktivismi ja abstraktsionismi veel 60. aastate loengutes ei käsitletud), tuli lüngad nii keelteoskust lihvides kui ka teadmisi iseseisvalt kogudes täita. Selgeks said nii vajalikud moeterminid kui ka uuendusmeelsed tippdisainerid. „Tagasi vaadates võiks öelda, et YSL oma ülitundliku moevaistu, närvivapustuste, interjööride ja Prousti-armastusega on mulle ehk kõige rohkem imponeerinud,“ on Mari Kanasaar neid ammuseid noorusaegu meenutades tõdenud.
Tekst Anu Ojavee
TIINA RIKAS „RAAMIST VÄLJA“
6.04-15.05 Küüni galeriis
6. aprillil kell 17.00 avato Endla Küüni galeriis Tiina Rikase näitus „Raamist välja“. Näitusoli avatud 2. juulini.Iga jalajälg
Maha jätab mustrirea
Avardab piire
Tiina Rikas:
„ 1958. aasta 6. juuli hommikupäikeses tervitasin seda maailma. Seniajani õpin tundma seda kaunist planeeti ja ennast selle asukana, väga põnev on.
Kasvanud on minust suur puu mitme tugeva oksaharuga, mille sügavaimad juured on Võrumaal, sealt tuleb maailmatunnetus, loovus ja vägi. Puu ühe haru küljes ripub trumm, sealsamas kõrval hulk taimi, mida ravimiseks, lihtsalt meeleheaks või ka värvimiseks kasutada võib. Ühe oksa küljes on jälle põllutööriistad, pole needki rooste läinud. Siis jälle haru, mille küljes helisedes ripuvad minu haikud. Nii see puu siis elab ja kõik oksad on ühtviisi tähtsad.
Armastan ringi uidata, olgu siis oma isade maal või kaugematel radadel. Ikka jääb midagi varba ette või paelub muul moel tähelepanu justkui öeldes: „võta mind kaasa!“. Kõik see on nüüd minu töödena teie ees.
Selle näitusega, hea vaataja, soovin sulle jutustada lugusid oma sisemaastikelt. Nii nagu haikudki, annavad need tööd võimaluse öelda vähesega palju.
Õppinud olen EPA-s agronoomiks, seda ametit ka pidanud 4 aastat, selle kõrvalt hakkasin õppima ikebana kunsti, sealt on tulnud armastus haikude vastu, nii olen teinud kaks raamatukest: „Otsirändur“ ja „Draakoniaeg“.
Soov mõista inimese sisemaailma ja luua ühendus sisemise ja välimise vahel viis mind õppima refleksoloogiat, seda praktiseerin koos trummirännakutega inimese siseilma, et mõista, miks mingi asi on just nii nagu see on ja mida inimene iseenda heaks teha saab.
Võimaluse ennast väljendada läbi liikumise olen leidnud energeetilise tantsu- ja joogaõpetajana, juhendan pisikest rühma.
Elan Tartus, heade mõtete linnas, igal vabal hetkel, rohkem suviti, elan Võrumaal oma pisikeses vanas majakeses, mida koos poegadega tasapisi taastame, sealt tuleb vägi. Ja lisaks kõigele harjutan vanaema ametit, täitsa hästi tuleb juba välja.
Lugusid endast kõnelen läbi oma tööde, näitused on olnud Eesti Rahva Muuseumis, Viljandi Kilpkonna Galeriis, Paide Vallitornis ja lisaks mõned ühisnäitused lillekooli ajast."
„PIIRIPEALSED HELID“
4.04-05.05 Sammassaalis
Näitus on inspireeritud helilooja Tõnu Kõrvitsa loomingust ning eelkõige tema triloogiast „Lageda laulud“, „Sina oled valgus ja hommik“ ja „Tiibade hääl“, mille tekstide tõlk ja autor on Doris Kareva. Kõik teosed on loodud Eesti Filharmoonia Kammerkoorile, Tallinna Kammerorkestrile ja dirigent Risto Joostile.
Fotode autorit Anneli Ivastet huvitavad loomingulised protsessid ja teekond, kuidas jõuab muusika publikuni ning mis võimalused on selle visuaalseks kujutamiseks.
„Muusika on loomulik osa meie elust, kuid igapäevaselt ei mõtle me sellele, kuidas see meieni jõuab,“ ütleb Anneli Ivaste. „Muusika sünnib loomingulises protsessis, millele on iseloomulik otsimine ja kompamine, kus mõtted ei ole veel päris selged ja helid pole kuuldavad. Püüdsingi tajuda seda atmosfääri ning neid piiripealseid hetki, kui idee on veel õhus ja noot paberil muutumises. Ka proovisaalis toimub pidev katsetamine, kui muusikud tõlgivad noodikirja partituuris ja teevad muusika kõigi jaoks kuuldavaks.“
Näituse teostamisele, foto- ja materjalivaliku tegemisele aitas kaasa Kristel Schwede.
Eesti Filharmoonia Kammerkooril on helilooja Tõnu Kõrvitsaga aastatepikkune koostöö, mille tulemusel on tema muusikat ette kantud arvukatel kontsertide nii Eestis kui väljaspool ning salvestatud CD-plaatidele.
Anneli Ivaste töötab Eesti Filharmoonia Kammerkooris kommunikatsioonijuhi-toimetajana. „Piiripealsed helid“ on tema kolmas fotonäitus, mis on ajendatud kammerkoori tegevusest. Sellele on eelnenud „Peaproov“ galeriis Positiiv ning „Hääleruumid“ Tartu Ülikooli Narva kolledžis ja Viljandi Pärimusmuusika Aidas. Näitust „Piiripealsed helid“ eksponeeritakse veel juunis Tallinna Kloostri Aidas ja septembris-oktoobris Tartu Ülikooli raamatukogus.
Näitust toetab Kultuurkapital.
PÄRNU FOTOFEST 2023 „pAUS“
SIGNE LEHT „MINEVIKU PIIRIL“
1.03-31.03 Küüni galeriis
Kolmapäeval, 1. märtsil avati kell 16.45 Endla Teatrigaleriis Pärnu Fotofest 2023 „pAUS“ raames Signe Lehe esimene isikunäitus „Mineviku piiril“. Varasemalt on tema fotosid näha saanud erinevatel grupinäitustel seal hulgas ka Pärnumaa Foto.„Maailm väljaspool olevikku, kus mälestused peatuvad mahajäetud paikades keset looduse vaikust. Minevik inspireerib, kui uurime selle rahu. Vaatame maailma uute, avatud silmadega. Üksildus muudab isegi kõige lohutamatumad maastikud kunstiteoseks. Leiame üles kaotuses peituva ilu ja loome unistusele uue tähenduse.“
Pildistamisega alustas ta juba ülikooli päevil väikese Smena aparaadiga. Teda võlus maagia, mis kogu pildi valmimist saatis – alates katikuplõksust kuni selleni, kui pilt fotopaberile nähtavale ilmus. See maagia, kuigi veidi teisenenud kujul, köidab teda pildistamise juures siiani. Aastaid olidki jäädvustatud fotod vaid tema enda hetked. Tasapisi hakkas Signe neid isiklikke hetki fotode kujul jagama sõpradega. Ta on öelnud, et märkamiseks ei ole vaja palju aega, märkamiseks on vaja vaid avatud ja tundlikku meelt ning fotokat.
Signe Leht on lõpetanud Tartu Ülikooli defektoloogia eriala 1987.a. Ta on töötanud Pärnu linna erinevates koolides ja lasteaedades logopeedi ja eripedagoogina. Ta on koostanud hulgaliselt riiklikke õppevahendeid erivajadustega laste õpetamiseks.
PÄRNU FOTOFEST 2023
„pAUS“
SILVER VAHTRE ISIKUNÄITUS „ELU TUBA“
1.03-31.03 Sammassaalis
Silver Vahtre näitus „Elu tuba” hõlmab tervikuna sarja „Elu tuba”, millele lisaks saab näha kahte triptühhonit „Iseolemine” ja „Nähtamatu ruum”.
Disaineriharidusega Silver Vahtre tuli meie kunstiellu 1970ndate lõpus fotokollaažidega, olid need siis vormistatud graafiliste lehtede või plakatina. Nii neis kui ka „Elu toa“ seerias käsitleb ta omal ajal päevakajalisi teemasid eelkõige ruumi, selle mõju tähenduse kaudu.
Silver Vahtre teoste maailm on asetatud piiritletud ruumi, olgu see siis arhitektuuri, teatrilava või isegi kodu mõttes. Ruumilisust on ta ise rõhutanud ka väljapanekute pealkirjades nagu näiteks „Nähtamatu ruum” (koos Ignar Fjukiga Tallinna Linnagaleriis 2010. aastal) või „Tantsud arhitektuuriga” (psühhedeelne interaktsioon Tallinna Kunstihoones 2014. aastal koos Tüüri ja Fjukiga) või praegune „Elu tuba”. Kuid ruumiline piiritletus on vägagi tinglik, sest ka kõige isiklikumasse ruumi on ta tekitanud infoküllase kiiksuga maailma, selle kirju tegelaskond koos neid ümbritseva asjade maailmaga viib vaataja korraga minevikku ja olevikku, neis võib hoomata isegi vihjeid tuleviku kohta.
Pole ka ime, et Silver Vahtre vabakunsti maailm, tema massikultuuri kuvanditest läbi imbunud omamütoloogia sarnaneb tohutule teatrilavale – theatrum mundi’ile, sest 1987. aastast peale on ta olnud seotud teatri- ja filmikujundustega, nende kõrval kujundanud näitusi, aga töötanud ka Tartu linnakunstniku ja Endla teatri peakunstnikuna.
“Elu tuba” võib tinglikult vaadelda kahel tasandil: subjektiivselt jutustatud maailma(lähi)ajalugu ja kunstniku enda lugu 1970ndatest praegusesse aega. Tuntud tegelaste ja kultuuriliste vihjetega üleküllastatud maailm algab Marxiga, jõuab XX ja XXI sajandi totalitaarsete režiimide juhtideni (Lenin, Hitler või Putin), kuid sealt ei puudu rohujuure aktivistid (Greta Thunberg) ning seal on oma koht ka Eestil, olgu siis poliitikute (Kersti Kaljulaid) või kultuuritegelaste (Lapin, Liivrand, Komissarova, Härm) näol. Kunstniku oma lugu sisaldab loomulikult teda ennast oma naise ja lapsega oma toas, seltskonda töötoa uksel, ateljeed. Oma ajaloo ruumiline jaotus põrkab kokku ajalise arenguga, noore mehe särtsakus asendub keskealise mõtlikkuse ja kõrvalt vaataja hoiakuga.
Mõlema tasandi ühendavaks lüliks, projekti võtmeks, aga ka inspiratsiooniks on pildist pilti korduv pop-kunsti isa Richard Hamiltoni kõige kuulsama teose „Mis teeb tänapäeva kodu nii eriliseks, nii veetlevaks” reproduktsioon. Ehk maailmateatrile omane kriitilis-irooniline aspekt, Silver Vahtre puhul kindlasti ka enesekriitlis-irooniline aspekt.
Kunstiteadlane Harry Liivrand on Vahtre maailmateatri juures rõhutanud nii infokontsentratsiooni ehk siis eetilist aspekti, tõejärgse aja võimatust otsustada, mis on hea või halb, tõene või väär; aga ka esteetilist rõõmu väärtustavat kunstnikuhoiakut. Silver Vahtrest kui tõelisest esteedist kõneleb ka viis, kuidas ta on digitaalselt töödeldud fotomontaaži vormistanud: metallplaat ei ole vaid vastupidav alusmaterjal, hõbedase tausta nüansirikkusega on ta suutnud ületada massikultuuri ühetaolisuse ja lameduse, vääristada nii tuntud tegelased kui ka nende klišeeliku väljaastumise. Silver Vahtre maailm on elamist väärt.
Silver Vahtre (sündinud 13. märtsil 1953 Tartus) on eesti kunstnik, kes on tegutsenud peamiselt teatri- ja filmikunstnikuna.
Vahtre õppis 1960–1970 Tartu 5. Keskkoolis, lõpetas 1971. aastal Tallinna 21. Keskkooli ja 1977. aastal tööstuskunsti erialal Eesti NSV Riikliku Kunstiinstituudi.
Aastatel 1976–1990 töötas Silver Vahtre kunstnikuna kunstikombinaadis Ars. Aastatel 1991–1994 oli ta Tartu linnakunstnik ja 2004–2011 Pärnu teatri Endla peakunstnik. 1991. aastast on ta ühtlasi kujundusfirma Kyna juhataja. Aastatel 1989–1990 õpetas ta graafikat ja kompositsiooni Soomes Lahti Disainiinstituudis, 1990–2000 Eesti Kunstiakadeemia moekunsti osakonnas, 2003 ja 2005 Tartu Kõrgema Kunstikooli arvutigraafika- ja mööbliosakonnas. 2013. aastast õpetab Vahtre lavakujundust ja planeerimist Tartu Kunstikoolis.
Vahtre on loonud arvukalt lavakujundusi Eesti teatritele, kujundanud filme ("Karu süda", 2001; "Detsembrikuumus", 2008) ja illustreerinud raamatuid. Isikunäitustel on ta esinenud ka teatriplakatite ja graafikaga.
Silver Vahtre on Eesti Kunstnike Liidu (1984), Eesti Kujundusgraafikute Liidu (1993), Eesti Teatriliidu ja Lavastuskunstnike Liidu (1997) ning Eesti
Borgese Seltsi liige.
(teksti koostanud Reet Varblane)
ALEKSEI JASTREBOV: „LENNELDES
LÄBI MAALIMAASTIKU“
2.02-26.02 Sammassaalis
Neljapäeval, 2. veebruaril kell 17.00 avatakse Endla Teatrigaleriis Aleksei Jastrebovi suurejooneline isikunäitus „Lenneldes läbi maalimaastiku“. Näitus jääb avatuks 26. veebruarini.Kui jalutada Pärnu tänavatel ja küsida kohalikelt elanikelt, milliseid Pärnu kunstnikke nad teavad, on üks esimesi nimetatuid Aleksei Jastrebov. Väga paljude pärnakate kodude seintelt leiab tema realistlikke maastiku ja lillemaale. Ta on ilmselt kõige produktiivsem kunstnik Pärnus, ta loonud üle kolme tuhande teose, kunst on tema elu.
Peale tema maalide tuntakse Jastrebovit ka värvika isiksusena. Kohe meenub pika habemega väga energiline mees, kelle silmad nii mõndagi eluraskust kohanud näos poisikeselikult põlevad. Ei ole harvad juhud, kus ta on oma maalikasti keset tänavat lahti löönud, maalid enda ümber laiali laotanud ja tööle asunud. Lisaks maalimisele võib kunstnikuhärrat kohata ka näiteks rannas kiigeraamistikul lugematul hulgal lõuatõsteid tegemas.
„Lenneldes läbi maalimaastiku“ koosneb ligi sajast aastate jooksul loodud teosest, see on kunstniku seni kõige suurem näitus. Maalid moodustavad kokku ühe suure maalimaastiku, mida järgides leiab vaataja end seal, kus parasjagu kõige põnevam tundub.
Aleksei Jastrebov (sündinud 1957 Tšuvaššias Aibetši külas Ibressi rajoonis) on tšuvaši vabakunstnik, kes on pikka aega elanud ja tegutsenud Eestis.
Ta ema on rahvuselt tšuvašš, isa tšetšeen, vastavalt sellele esitleb end kord tšuvaši, kord tšetšeenina. Usutunnistuselt vene õigeusku, kusjuures on loomingulistel eesmärkidel viibinud erinevates Eesti ja Venemaa kloostrites, sh Pühtitsa kloostris. Omandanud Venemaal põllumajandusliku keskerihariduse, olles lõpetanud põllumajandustehnikumi. 1982-1987 õppis professor Revel Fjodorovi stuudios sotsialistliku realismi erialal. 1990. aastal toimus tema esimene näitus Eestis, sanatooriumis Tervis. Järgmine näitus oli Kuressaares Viktor Kingissepa Memoriaalmuuseumis aastal 1991. Sellest ajast peale on tema näituseid toimunud paljudes kohtades nii Eestis kui mujal maailmas sh. Soomes, Rootsis ja tema kodumaal Tšuvaššias.
Jastrebov elas ja tegutses peamiselt Pärnus, kuid 2005. aastal selgus, et tema Eestis viibimiseks puudub seaduslik alus, kusjuures talle välja antud Venemaa pass oli aegunud juba 2003. aastal. Pärast kaks aastat väldanud kohtuvaidlusi saadeti Jastrebov 2007. aasta juunis Eestist välja ning tema suhtes kohaldati kümneaastane viisakeeld. Alates septembrist 2008 on ta tänu Mark Soosaare selgitustööle tagasi Pärnus.
Aleksei Jastrebovi maalid on leidnud tee rohkem kui 17sse riiki, ta on Vene Kunstnike Ühendus Eestis liige.
HELENA TÄÄKER: „ABSTRAKTSED MÕTTEMAASTIKUD“
20.01-26.02 Küüni galeriis
Reedel, 20. jaanuari kell 18.00 avatakse Küüni galeriis Helena Tääkeri näitus „Abstraktsed mõttemaastikud“. Näitus on avatud 26. veebruarini.Helena Tääker (2000) on Pärnus töötav kunstnik, kelle praktika tõukub huvist inimkeha ja psüühika vastu. Ta on lõpetanud maali eriala bakalaureuseõppe Eesti Kunstiakadeemias. Tääkeri loomingus on olulisel kohal traditsiooniline akrüül- ja õlimaal, aga ka eksperimentaalsemad tehnikad, lõuendi piiridest väljumine ja installatsioonide loomine.
„Abstraktsed mõttemaastikud“ on kümnest teosest koosnev seeria, mis on valminud lõpptulemust planeerimata, keskendudes üksnes loomise protsessile, mida juhib intuitsioon. Abstraktsed kihid peidavad endas rõõmu ja frustratsiooni, kirge ja muremõtteid ning tundeid, mida sõnades kirjeldada ei saa. Seeria lähtub küsimusest: kuhu me jõuame, kui analüüsime vähem ja usaldame rohkem oma sisetunnet?
Akrüül ja õlipastellid paberil, raamitud
60 x 80 cm
2022
ARE TRALLA „OCTOBOTAANIKA REFLECTION 2“
23.11.2022-30.01.2023 Sammassaalis
Näitusel esitatud teosed käsitlevad moonutusteta peegeldusi nii valitud kui ka juhuslikult kaamera ette sattunud motiividest. Teoste eesmärk on anda realistlikult käsitletav emotsionaalne pettekujutlus, miski, mis jääb esmalt varju, ent mida me sisemuses otsime; tükike baasolemust, mida on tarvis paremaks mõistmiseks või just mõttetuks seostamiseks tänases päevas.
DANEL RINALDO FOTOFEST: „ HOMAGE TO COPPERLEG + ILU “
15.11.-18.12.2022 Küüni galeriis
Alates 15. novembrist kuni 18. detsembrini oli avatud Küüni galeriis Danel Rinaldo analoogfotograafia väljapanek “Homage to CopperLeg + ILU.”Danel Rinaldo analoogfotograafia väljapanek, mille kohta ütleb autor tutvustuseks nii: „Kõik, jah kõik saab alguse kubo-futuristlikust mustast ruudust. Kahtlemata paisutab kunst multiversumit. Apokalüpsikust ei pääse meist keegi ega miski. Isegi ILU. muutub kord tähetolmuks ning imetakse vaakumisse … Üheksa hõbeželatiinfotot on austusavaldus maestro Janno Bergmannile, heale sõbrale, kunstnikule ning tema eestveetavale Vaskjala loomeresidentuurile ja globaalsele kunstnikeringkonnale.”
TÕNIS LAANEMAA „KUNST-MINU ELU“
26.10.-19.11.2022 Sammassaalis
Kolmapäeval, 26. oktoobril avati Tõnis Laanemaa 85. juubelile pühendatud elutöö ülevaatenäitus kell 16.00 Endla Teatrigaleriis ja kell 17.00 Pärnu Linnagaleriis Raekojas. Näitused olid avatud 19. novembrini.
Tõnis Laanemaa 85. juubelile pühendatud elutöö ülevaatenäitusel on eksponeeritud tema maale, graafikat, joonistusi, plakateid ja graafilist disaini. Näitus „Kunst minu-elu“ annab läbilõike kunstniku loomingust alates 1960-ndatest tänapäevani. Oma loometeed alustas ta maalidega, tuntust kogus eelkõige vabagraafika ja plakatitega, kuid läbi ajastu on ta eksponeerinud nii akte, portreid kui abstraktseid kompositsioone.
Oma loomeperioodi alguses katsetas Laanemaa nii leidlike tuššijoonistuste, kui abstraktsete maalidega, siis alates 1970-ndatest pühendus kunstnik graafikale, mida iseloomustavad peen joonemäng ja lüürika. Tema äratuntavaks stiiliks on ornamentaalse rütmilise koena graveeritud figuurid. Peene ofordijoonega detailid - inimfiguurid, hobused, viljapõld on sageli liigendatud suurteks geomeetrilisteks, omavahel pingestatud massideks. Loomingu inspiratsiooniks on naised, teadus, eriti relatiivsusteooria, muusika ja Eesti loodus.
Laanemaa loomingus on olulisel kohal ka plakat – just plakatitega on ta ilmselt enim kollektiivses mälus kanda kinnitanud. Aastatel 1967–1991 töötas Laanemaa ARS-is peamise plakatikujundajana luues sadu plakateid, tänaseks kuulub nendest ligi 80 Eesti Kunstimuuseumi kogudesse.
Tõnis Laanemaa (sündinud 1937) on õppinud Tartu kunstikoolis maalimist ning Eesti Riiklikus Kunstiinstituudis graafikat. 1960. aastate Eesti kunsti uuendusliku rühmituse ANK’64 esimene juht ja hiljem liige. ANK’64 tekkis 1964. aastal Eesti Riikliku Kunstiinstituudi üliõpilaskonnast ning sinna kuulusid lisaks Laanemaale ka Jüri Arrak, Kristiina Kaasik, Malle Leis, Tiiu Pallo-Vaik, Enno Ootsing, Marju Mutsu, Vello Tamm, Aili Vint ja Tõnis Vint. Riigikorda eirates ühendas ANKi liberaalne vaade kunstile, eetiline esteetika ja mittelubatud kirjandus.
1970. aastast alates on Laanemaa osalenud näitustel
Baltikumis, Poolas, Ungaris, Tšehhis, Saksamaal, Venemaal, Hollandis. Tõnis
Laanemaa on ka hinnatud joonistusõpetajana.
Näitused koostasid Mari-Liis Laanemaa ja Pelle
Kalmo.MARJU BORMEISTER JA INDREK MIKK „KOOSOLEK“
14.09.-14.11.2022 Küüni galeriis
Alates 14. septembrist kuni 14. novembrini oli Küüni galeriis avatud Marju Bormeisteri ja Indrek Mikku ühisnäitus „Koosolek.“Vaadata saab maalimeister Marju Bormeisteri värviküllaseid maale ja Indrek Mikku minimalistlike joonistusi.
„ÕPETLIKUD MUUSAD“
3.10.-23.10.2022 Sammassaalis
Endla Teatri Sammassaalis oli 3. oktoobrist kuni 23. oktoobrini avatud Pärnu Kunstide Kooli õpetajate näitus „Õpetlikud muusad“. Avamisel astus ülesse Pärnu Kunstide Kooli õpetajate bänd.Õpetajad on oma uusi mõtteid ja tundeid aastajagu lõuendile ja paberile pannud ning valmistunud taaskord näitama külastajale oma teist – peidetud poolt. Astudes kunstiõpetaja kui kunstniku hingemaailma, võime enda jaoks avastada täiesti teise inimese ja täiesti uue inspiratsiooniallika.
Kuivõrd mõtlevad õpilased, lapsevanemad või isegi kolleegid, et neile teada ja armas õpetajale pole nende pedagoogiamet sugugi ainuke roll, vaid lisaks sellele on kunstiõpetaja ka kunstnik?
Pärnu Kunstide Kooli õpetajate kunstinäitus „Õpetlikud Muusad“ eksponeerib õpetajate töid, kes on lastele õpetajad, juhendajad, kaasteelised kunstis aga ennekõike mentorid ja muusad, kes saavad inspireerida oma õpilasi läbi isikliku loomingu.
IVAR KADAK „PÄRNU MEIS ENESES“
2.09.-2.10.2022 Sammassaalis
27. juuli hommikul aastal 2006 lahkus oma Pärnu kodust fotokunstnik Ivar Kadak. Rohkem pole teda nähtud...Et tänavu suvel möödus 60 aastat Ivar Kadaku sünnist, taasesitletakse alates 2. septembrist Pärnu Endla Teatrigaleriis tema fotonäitust “Pärnu meis eneses”. Näitus oli avatud 2. oktoobrini.
Fotokunstnik portreteeris Pärnu jaoks olulisi tegutsejaid - kultuuritegelasi, ettevõtjaid, sportlaseid, poliitikuid ja linnaametnikke. Näituse idee olevat saanud alguse, kui Kadak filmist „Madisoni maakonna sillad“ inspireerituna hakkas Soomaale vedama tuntud inimesi ning tegi neist ülesvõtteid ühe ja sama rippsilla juures. Piltidest valminud fotoseeriat eksponeeris ta esmalt näitusena „Tuntud ja tegusaid inimesi Pärnumaalt”, kuid teema arenedes andis Kadak 2006. aasta märtsis välja fotoalbumi "Pärnu meis eneses". Siia raamatusse on lisandunud portreteeritute mõtteavaldused, millisena nemad oma kodulinna näevad ning iseennast selles otsivad ja leiavad. Küsimusele, mida ta selle raamatuga öelda tahab ja millist sõnumit see kannab, vastanud Kadak, et Pärnut oleks vaja näha inimlikumas plaanis.
Taasesitletav näitus annabki tagasivaate 2000ndatesse läbi inimeste, kes tollal, ehk uue milleeniumi algusaastail linna elule laiemas mõttes veidi rohkem andsid kui teised. Mitmed neist on tänaseks meie hulgast lahkunud, mitmeidki on elu viinud Pärnust kaugemale. Kuid suurem osa on panustamas oma kodulinna heaks ka täna.
TARRVI LAARMANN „VIBRATSIOONID“
25.06.-25.07.2022 Sammassaalis
Laupäeval, 25. juunil 2022 kell 15.00 avati Teatrigalerii Tarrvi Laamann'i isikunäitus „Vibratsioonid“. Näitus oli avatud 25. juulini.„Selle näituse looming sai koloriitne ja kontrastne nagu reggae muusika. Inspiratsiooni on andnud Jamaika elanikud ja troopiline lopsakas loodus - soe päike ja Kariibi meri. Loomeimpulsid olen saanud otse loodusest, kohalikust kultuurist ja muusikast.“
Tarrvi Laamanni näitus "Vibratsioonid" toob vaatajani Endla Teatri Galeriisse reggae rütmides optimistliku impulsiga maalid ja graafika. Tarrvi loometöö on mitmekülgne - ta on eksponeerinud oma kunsti nii Eestis kui välismaal, avaldanud raamatuid ja muusikat ning tema looming on erinevates kogudes Eestis, Soomes, Jamaical, Hiinas, USA-s jpt.
Tarrvi Laamann on Eesti juurtega kunstnik ja rännumees, kes peab juba viimased paarkümmend aastat oma teiseks koduks Jamaica saart. Ta on lõpetanud Eesti Kunstiakadeemia graafika eriala (MA) ja täiendanud end USA-s, Jaapanis ning Indias. Tarrvi on külalislektor Eesti Kunstiakadeemias, Kõrgem Kunstikool Pallases ja on alates 1994. aastast Eesti Kunstnike Liidu liige.
MARTIN „QBA“ KAARES MAALINÄITUS
30.05.-31.07.2022 Küüni galeriis
Viimase 15 aasta jooksul on tal olnud 17 isikunäitust ning ta on osalenud enam kui 25 kohalikul ja välismaal toimunud grupinäitusel.
QBA on nii Maalikunstnike- kui ka Kunstnike Liidu liige. Viimaste aastate suurim saavutus on ehk 2019 aastal võidetud Jurmala meremaalide biennaali Grand Prize.
Martin on kunstikoolis käinud esimesest klassist saadik ja olnud kogu elu kunstiga seotud. Nimi QBA tuleb noorukiaegadest, kus Martin tegeles veel aktiivselt grafitiga. Nendest aegadest on palju mõjutusi - erksad värvid ja võimsad traatjad piirjooned. Tänapäeval, kus ta kasutab aerosoolipurkide asemel enamasti akrüüli ja lõuendit, armastab ta endiselt tunda elektrit kogu sellest erilisest tööprotsessist.
ANNA KÕUHKNA „KALLIS VARI, KALLIS VALGUS”
2.05.-17.06.2022 Sammassaalis
Reedel, 6. mail 2022 kell 18.00 avatakse Teatrigaleriis Anna Kõuhkna näitus „Kallis vari, kallis valgus“. Näitus jääb avatuks 2. juunini.„Kallis vari, kallis valgus“ on värskete maalide seeria, mis on valminud 2021-2022 aastate vältel.
Nii selles väljapanekus kui Anna Kõuhkna loomingus üleüldiselt on eriline koht loodusel ning Naisel. Viimane kehastab nii autorit ennast või esindab universaalset tegelast. Kunstnik on loonud paralleele „päeviku pidamisega“ oma maalide puhul, kus on võimalik visuaalselt näha teda ennast või tema kujutist tegelemas teemadega, mis on talle olulised. Sümbolid ning tegelane nende keskel loovad ka vaatajale ruumi tõlgendada ennast läbi kujutatud olukordade, näha seal ennast või kedagi teist.
Anna Kõuhkna (sündinud 1994) on maalikunstnik ja fotograaf. Hariduselt on ta hetkel lõpetamas EKA ja TLÜ ühisõppekaval kunstihariduse magistrikraadi ning eelnevalt õppinud BFM-i kunstiosakonnas ning Tartu Kõrgemas Kunstikoolis (Pallas). „Kallis vari, kallis valgus“ on kunstniku viies maalidel põhinev isikunäitus. Viimastest näitustest saab välja tuua fotonäituse „Voolule truu“ Galerii Positiivis (2021) ning maalide seeria „Uus ring“ Solaris galeriis (2020). Anna Kõuhkna on alates 2019 aastast Maalikunstnike Liidu liige.
Seeria põhiolemuseks võib pidada huvi maailma üldise duaalsuse osas, mis on vältimatu, kuid harmooniline tervik elus olemise kogemusest. Lisaks valgusele ja varjule on päev ja öö, ülal ja all, lõppkokkuvõttes yin ja yang - võimatu, et oleks vaid üks või teine. Seda kahetisust uurib kunstnik nii iseendas kui kollektiivsel tasandil. Paratamatu arusaam, et kõikides inimestes leidub tarkust ja rumalust, toredust ja hullumeelsust, ilu ja koledust ongi autori praeguseks keskpunktiks ning mõtestamisel läbi maalitud visuaalide. Kunstnik proovib mõista, kui suur osa meist endist ja teistest võib olla vaatajale nähtamatu ning uurib võimet või julgust teadvustada erinevaid külgi iseendas ja maailmas. Otsest järeldust või kindlat lahendust pole autor teemale pakkunud, kuid maalides võib olla peidetud vastuseid, mis hoiavad valguse poole. Kui valgus paistab varjule, siis vari lakkab olemast, mida võib kutsuda teadvustamise jõuks. Ühtlasi järgneb sellele mõtisklus, et vari ei pruugigi olla oma olemuselt miski, mis on negatiivne, vaid lihtsalt see, mida me ei näe või ei näe selgelt. Isegi kui varjus olev ongi inetu, siis tõde teeb vabaks, on südamele kerge.
AIKI JÄRVISTE „LÄBI KIHTIDE“
5.04.-27.05.2022 Küüni galeriis
Alates 5. aprillist 5. maini oli avatud Endla Küüni galeriis Aiki Järviste näitus „Läbi kihtide“.Kui maailm on segane ja vastakaid vaatenurki ja arvamusi on palju, siis on hea seisatada ja lasta kõigel olla. Natuke eemalduda ja samas suhtuda ümbritsevasse rahulikult ning lihtsalt märgata. Ei ole olemas täielikku tõde ega valet. Iga asja jaoks maailmas ei saa olla reegleid. Me näeme ja tajume erinevalt. Sest meie kogemused ja asukohad siin maailmas on vaadeldava suhtes erinevad.
Kõik võib tunduda segunevat, ei ole otsa ega äärt, põhjused ja tagajärjed vahetavad justkui kohti, kihtide ja peegelduste paljusus pöörab maailma segaseks ning läbipaistmatuks. Vaikselt vaadeldes märkame uusi mustreid, valguse ja varju mängu. Ühe pildi sulandumist teisega. Täiesti uut maailma. On vaja ainult väikest nihet ruumis ja ajas ning juba tekivad uued rütmid, harmooniad ja tasakaalud. Tekib täiesti uus pilt. Nii kaameraga kui ka ilma.
Hoolimata pidevast muutumisest on alati võimalik leida ilu ja tasakaalu, midagi mis on oma. Ja nii peabki olema. Ma vähemalt loodan.
Mul on hea meel, kui ka teie leiate oma - selle meeldiva ja helge versiooni.“
PÄRNU VABAKOOLI 19. NÕIAMÄE-NÄITUS
Teatrikohvikus
JOHANNA MUDIST „LUGUSID OLEMISEST III”
6.04.-30.04.2022 Sammassaalis
Alates 6. aprillist avati Endla Teatrigaleriis Johanna Mudisti näitus „Lugusid olemisest“. Näitus oli avatud 30. aprillini.Olemine on ühest küljest kõige üleüldisem mõiste, kuid samas kõige fundamentaalsem ja tähtsam, määratledes sisuliselt kõike ja mitte midagi. Näitus „Lugusid olemisest“ räägib olemisest ehk kohal olemisest- nii füüsiliselt kui vaimselt. Kohalolek on sümbioos antud aja, koha ja keha vahel, mis lõuendil väljendub värvis ja vormis. Minu maalid ei kujuta aktiivseid tegevusi või sündmusi, neil on lihtsalt vaikselt olijaid, kes lasevad end ümbritseval vaikusel ning aja ja ruumi kogemusel sakraalselt endast läbi voolata.“
Näitusel „Lugusid olemisest“ kutsuvad maalid üles enda kohalolu ruumis märkama ja vaatajat iseenda kohalolu selles hetkes kaotama, et rännata kaasa nende maalidega mõnda teise aega ja kohta.
PÄRNU KUNSTIDE KOOLI ÕPILASTE FOTONÄITUS „KOSTÜÜMIDRAAMA”
25.02.-31.03.2022 Küüni galeriis
PÄRNU FOTOFEST 2022
BÁLINT PÖRNECZI NÄITUS „FIGURÁK“ [„FIGUURID“]
25.02.-24.03.2022 Sammassaalis
Pärnu Fotofest 2022 raames avatakse 25. veebruaril algusega kell 16.30 Endla Teatrigaleriis Bálint Pörneczi näitus „Figurák“ [„Figuurid“]. Näitus jääb avatuks 24. märtsini.Bálint Pörneczi töötas aastaid Ungari päevalehe Magyar Nemzet fotograafi ja fototoimetajana, seejärel aga viis aastat uudisteagentuurile AFP. Sestap pole imestada, kuidas ta ajapikku pressifotograafiast tülgastus. Fotoseeria „Figuurid“ sünni kohta räägib ta järgmist: „Mind valdas läbipõlemistunne ja tundsin, kuidas ma Budapestis end enam teostada ei suuda. Pildistasin iga päev üht ja sama, teadmises, et mu pildid jõuavad homme koos eilse ajalehega prügikasti. Seepärast võtsin vastu otsuse alustada uut elu Prantsusmaal. Alguses olin lehekandja, seejärel hakkasin tööle ühe kohaliku ajalehe juures. Selle kõrvalt hakkasin aga üha rohkem mobiiltelefoniga pildistama, mis aitas uuesti sisendada fotodes peituvat elurõõmu, mida olin tundnud siis, kui kunagi pildistamisega alustasin.” Bálinti mustvalged portreed jäid silma Instagramile, mis tõstis need esile ühes blogipostituses. Bálint Pörneczi elab 2011. aastast alates Prantsusmaal. Nüüd ka Tallinnas esitletavat fotoseeriat alustas ta 2013. aastal. Igapäevaste käikude ajal on kunstnik hakanud pildistama oma telefoniga inimestest tänaval portreesid, peamiselt sellistest, kes teostavad end oma töö kaudu. Kõik pildid on rangelt mustvalged ja kui välja arvata lähim perering, esinevad kõik figuurid tema töödes vaid korra. Inspiratsiooni on ta enda sõnutsi nendeks ammutanud August Sanderi, Anton Corbijni ja Richard Adeont'i loomingust.
Bálint kõneleb oma fotode valmimise kohta järgmist: „Üllatus, üllatus, aga kümnest seitse on nõus, et neid jäädvustan. Kui mulle jääb punase tule taga, poes või kasvõi metroos silma mõni huvitav isik või meenub mulle kellapatarei vahetamisel, et mul on kollektsioonist veel puudu kellassepp, pöördun lihtsalt tema poole ja teen selgeks, kes ma olen ja mida tahan. Loomulikult võtan ma välja ka oma telefoni ning näitan varem tehtud pilte. Enamik inimestel on selleks paar minutit aega. Kui mu pilte aga vaadata, jääb silma, et naiste figuure on vähem. Imelikul kombel on mul künnis naiste poole pöörduda. Tunnen, et kui oleksin naine, oleksin ka mina üllatunud kui üks minusugune tüüp sellise ettepanekuga minu poole pöörduks.”
Bálint Pörneczi on sündinud 1978. a Budapestis. Hetkel elab ta Prantsusmaal Rodezes. Fotograafiahuvi on ta pärinud oma isalt, Alžeerias veedetud lapsepõlve ajast, mis viis edasi fotoreporteri karjäärini.
2006. aastal töötas ta Ungaris uudisteagentuurile France Presse, 2007.-2011. aastani oli ta ühe Ungari juhtiva päevalehe Magyar Nemzet laupäevalehe fotograaf, fototoimetaja ja kunstiline juht. 2011. aastast alates töötab ta Ungaris ja Austrias vabakutselise fotograafina Bloomberg News'i all. 2012. aastast elab ta Prantsusmaal ja teenib elatist vabakutselise fotograafina.
2015. aastal võitis ta oma fotoseeriaga „Figuurid” Pariisi fotonäituse auhinna „Photo press zoom” („Salon de la Photo 2015”).
ÜLLAR VARIK „SISSEVAADE TUNDMATUSSE“
20.01.2021-22.02.2022 Sammassaalis
• Andres Sütevaka „Väike ja vihane“ (2011)
• Herman Talvik „Ma põlen“ (2016)
Kandinsky on iseloomustanud kunsti olemust kui vaimse vormi „viljastavat kiirt“ ning kes tunnustas kunsti kaht poolust: Suure abstraktse kõrval ka Suurt reaalset, mille vahel paikneb kunstniku vabadus ja tema sisemine vajadus. Üllar Varik nendib, et tema vorm kasvabki sisemisest vajaduses.
NÄITUSED
1990, 1991, 1992, 1993, 1994 Põlva Maarja galerii näitused „Järv“
1992 Kevadnäitus Tallinna kunstihoone
1992 Soomes, Kannuse kultuurimajas Põlva kunstiklubi näitus
1994 Põlva Maarja Galerii, isikunäitus
2017 Pärnu linnagalerii “3 ainsus“
2018 Pärnu linnagaleriis „Alice imedemaal“
2019 Kohvik JOP Tartus, isikunäitus „ Väikesed pildid“
2019 Pärnu Uue Kunsti Muuseum „Mees, Naine, Vabadus“
2020 Rakvere Teatrigaleriis, isikunäitus „ Otsingud“
2020 Moodsa Valguse Tartu salongis isikunäitus“ Põgenemine värvidesse“
2021 Kehra rahvamajas isikunäitus „ Sissevaade tundmatusse“
2018, 2019, 2020, 2021 Aasta ülevaatenäitused, Tartu
2019, 2020 Mees ja Lill, Tartu
2018, 2019, 2020, 2021 Tartu kultuuriklubi „Promenaad“ aastalõpunäitused
2022 Puka kultuurimajas isikunäitus „Sissevaade tundmatusse“
TUNNUSTUSED
1992 Põlva „Järve“ näituse peapreemia